I mitt arbete som CreditVisors personaldirektör har jag träffat på olika förhandsuppfattningar om arbetet på en indrivningsbyrå. De har gett upphov till intressanta diskussioner, särskilt med nya arbetssökande, berättar CreditVisors HR-direktör Anne Viherlaakso.

Jag frågade Marina om hennes tankar om att arbeta på en indrivningsbyrå nu efter några veckors erfarenhet. Marina såg vår platsannons och ansökte om platsen. Nu när hon arbetat i kundtjänsten i en och en halv månad tycker hon att frågorna från närstående i det närmaste är underhållande.

– Vi har riktigt bra stämning på jobbet! Säger Marina och fortsätter: Ibland kommer det nog mer utmanande situationer, men jag är positivt överraskad över hur bra stämning det är här. Här hjälper man verkligen varandra och man får alltid ställa frågor.

Marina har lång efterenhet av kundbetjäning, men indrivningsbranschen och kontorsmiljön var nya för henne.

– Jag tänkte att eftersom det handlar om indrivningsbranschen, så är människorna allvarliga och arbetar iklädda svarta kostymer och ingen pratar med varandra. Nu skrattar jag åt den föreställningen. Det här är människonära arbete, vi hjälper kunderna – vi ger råd och förhandlar. Det känns bra när man kan hjälpa människor i en så viktig fråga som ekonomin.


Med tanke på kunden

Uppseendeväckande scener i filmer och TV-serier där man bär ut gäldenärens egendom och sätter upp en ”till salu”-skylt på gården har säkert påverkat föreställningarna avsevärt. Verkligheten är emellertid underbarare än dikten.

Konsumentkunder får bra, vänlig och förebyggande service, då vi när förfallodatum närmar sig tar kontakt och kartlägger situationen och hjälper vid behov med skuldplaneringen. Företagskunder håller däremot företagets hjul i rullning med hjälp av vår heltäckande fakturerings- och indrivningstjänst.

I Finland sätter lagen om indrivning av fordringar ramarna för hela branschen. Ur vårt perspektiv är dessa emellertid minimikrav. På CreditVisor vill vi alltid erbjuda såväl företags- som konsumentkunder lite mer. Hos oss har kundtjänsten och försäljningen samma mål – att hjälpa kunden och upprätthålla ekonomin. Vår hjälp kan innebära mer omfattande skuldplanering eller något mindre, såsom att hänvisa till ett annat, till exempel en myndighets servicenummer.

– Vi tänker alltid på kundens bästa, säger Marina.


Nya generationens indrivningsbyrå

Finland är ett konsumentvänligt land. Här är det relativt lätt att få information och hjälp i jämförelse med många andra länder. Vi betjänar kunder i flera olika kanaler. Våra experter kan kontaktas per telefon, e-post samt via kundportalen.

Uppskattningen av våra kunder syns i tjänsternas kvalitet, exempelvis påminnelsetjänsterna samt pre-collection-tjänsten, där vi aktivt kontaktar våra kunder när den andra förfallodagen närmar sig och kartlägger situationen. Vi agerar ansvarsfullt och lägger inte till höga indrivningskostnader till små kapital. Våra verksamhetssätt betjänar även våra uppdragsgivare och kundupplevelsen förblir bra över hela linjen.

– Kunderna har ofta kommenterat under samtalet att ”det var bra att du ringde, jag visste inte vad jag skulle göra” eller ”bra att det är ni som driver in fakturan”. Berättar Marina.

– Jag upplever att jag som person har samma värderingar som företaget och det syns i hela arbetsgemenskapens umgänge. Vi diskuterar, handleder och stödjer varandra. Hela teamet tar ansvar för sina egna handlingar och även bryr sig om trivseln i arbetet, vi trivs bra tillsammans. Jag tror att det även förmedlas till våra kunder per telefon.

Göra saker på ett nytt sätt.

Vi håller annars som bäst på att rekrytera arbetstagare till ett par lediga platser, läs mer om platserna som skuldhandläggare samt kundbetjänare!

Effektiva lösningar för kredithantering för företag från en partner. Smidigare hantering av fordringar samt kundorienterad service med CreditVisor.

Kontakta oss – våra experter hjälper er gärna att forma en lösning som passar er. Läs mer om våra företagslösningar här.

Dela denna sida på sociala medier